گزارش: عليرضا صادقي/  نماينده انجمن دوستداران و حافظان خشت خام:هشتمين همايش سازمانهاي مردم  نهاد ايران در محورهاي ذيل در تاريخهاي 16 و 17 در شهر كيلومتر 15 جاده دريا(فرح آباد) دانشگاه علوم پزشكي و سالن آمفي تئاتر پيامبر اعظم برگزار گرديد:

- تجهيز منابع براي سازمانهاي مردم نهاد در سطح محلي- ملي و بين المللي
- برنامه ريزي استراتژيك و اصلاح ساختار سازماني در سازمانهاي مردم نهاد 

اين همايش در تاريخ هاي 16 و17 شهريورماه در استان مازندران و محل اسكان اين همايش هتل نارنج (مكاني كاملاً معمولي)در 7 كيلومتري شهر ساري بود و 200 سازمان مردم نهاد در موضوعات: زيست محيطي- كودكان- خيريه- امدادي – بهزيستي و توانبخشي در اين همايش دو روزه حضور داشتند.

توضيح: درست يك هفته مانده به همايش هشتم از سوي وزارت كشور به سازمانهاي مردم نهاد جلسه هم انديشي در خصوص بررسي قانون سازمانهاي مردم نهاد از انجمن دوستداران و حافظان خشت خام جهت حضور در جلسه دعوت به عمل آمده كه نماينده و مدير شعبه تهران انجمن در اين جلسه حضور يافتند.

برخي معتقدند جلسه سريع تشكيل شده توسط اداره كل سازمانهاي مردم نهاد وزارت كشور در خصوص گرفتن تائيد مواد قانوني تصويبي و حاشيه ساز قانون سازمانهاي مردم نهاد ايران در مجلس مي باشد!.

آقاي عليرضا صادقي نماينده انجمن دوستداران و حافظان خشت خام به عنوان تنها تشكل با موضوع ميراث فرهنگي- صنايع دستي و گردشگري در اين همايش كشوري دو روزه حضور داشت .


همچنين از استان يزد هم آقاي محمد كاظم متولي نماينده و عضو موسسه علمي پژوهشي امام صادق يزد به عنوان يكي از تسهيلگران كارگاه بررسي قانون سازمانهاي مردم نهاد و خانم ياسمن دادور تسهلگير نشست ها تخصصي حضور داشتند.
 
مراسم افتتاحيه هشتمين همايش سازمان بعد از ثبت نام در ورودي سالن با برنامه هاي ذيل در صبح روز اول همايش 16 شهريور ماه آغاز گرديد:

- پخش سرود ملي
- تلاوت قرآن - توسط دكتر احمدي از اعضاي هيئت  علمي
- اعلام برنامه توسط مجري- آقاي عظيمي
- سخنراني دبير شوراي همايشهاي سالانه سازمانهاي مردم نهاد ايران- آقاي آرمان خالقي
- ارائه گزارش دبير اجرائي همايش هشتم- آقاي غضنفري
- سخنراني مدير كل دفتر اجتماعي استانداري مازندران- آقاي جانبازي
- سخنراني نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس و نماينده مردم ساري در خصوص نحوه شكل گيري طرح و پيش نويس قانون سازمانهاي مردم نهاد و در طرح در مجلس شوراي اسلامي - آقاي شجاعي
- سخنراني مدير انجمن بيماري هاي  نادر  در خصوص معرفي  و فعاليتهاي انجمن –  آقاي علي داوديان

پس از استراحتي كوتاه حاضران در همايش به سالن اصلي برگشتند و در خصوص سه كارگاه پيش بيني شده به نام هاي: 1- تجهيز منابع در سطح محلي - ملي و بين المللي 2- اصلاح ساختار سازماني 3- بررسي قانون سازمانهاي مردم نهاد توضيحاتي كلي از شماي مطالبي كه ارائه خواهد شد توسط تسهلگيران اين سه كارگاه ارائه شد.

نماينده انجمن دوستداران و حافظان خشت خام از سه كارگاه پيش بيني شده با توجه به ضرورت موضوع و اهميت حال حاضر و آينده قانوني كه در مجلس به عنوان قانون سازمانهاي مردم نهاد ايران در بر خواهد شد در كارگاه پيش بيني شده حضور يافت.

توضيح: پس از سالها تلاش توسط فعالان اجتماعي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در خصوص تهيه و تصويب قانوني مبني بر اهتمام به هماهنگي سازي صدور – نظارت بر عملكرد و فعاليت سازمانهاي مردم نهاد در ايران و جلوگيري از برخورد سليقه اي و موازي كاري  نهادهاي مختلف در صدور پروانه فعاليت و نظارتهاي سليقه اي در چند ماه گذشته طرحي از سوي كميسيون اجتماعي مجلس حاوي طرح 46 ماده به صحن علني مجلس آورده شده است كه با حاشيه ها و انتقادهاي فراوان و حتي بعضاً عدم توجيه نمايندگان مجلس شواري اسلامي 26 ماده آن تصويب شد كه با انتقادهاي فراوان  فعلاً مسكوت اعلام شده و مجدد به كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ارجاع شده است.

شيوه كارگاه بررسي قانون سازمانهاي مردم نهاد به اين شكل بود كه در خصوص طرح 46 ماده اي نمايندگان مجلس بصورت 10 ماده اي خوانده مي شد و حاضرين نقطه نظرات پيشنهادي - اصلاحي و يا حذفي خود را جهت جمع بندي و ارسال ارائه مي نمودند.


همچنين در حاشيه و فرصتهاي استراحت همايش زمان هائي براي كسب اطلاعات و تجربيات از نمايندگان سازمانهاي مردم نهاد حاضر در همايش بوجود مي آمد و در اين رهگذر تجربياتي از جاي جاي ايران به منظور آشنائي و ارتباط بيشتر ردو بدل مي شد.


انتهاي نشست ها تخصصي زمان بازگشت به محل اسكان و استراحت بود كه در محل استراحت و بعد از شام جلسات به منظور آشنائي بيشتر سازمانهاي مردم نهاد با هم در محل لابي هتل شكل مي گرفت كه مي توان به جلسات فعالانه تشكلهاي زيست محيطي اشاره نمود.

صبح روز دوم علي رغم حضور سر ساعت بخشي از شركت كنندگان كه در محل هتل نارنج اسكان يافته و در راه رو هاي  سالن  ها ساعتي را انتظار كشيدند و منتظر تاخير يك ساعت و نيم تيم اجرائي  و تسهيلگران بودند.


با حضور تيم اجرائي همايش و تسهلگيران نشستها تخصصي و ادامه نشستها در سه موضوع روز گذشته(1- تجهيز منابع در سطح محلي- ملي و بين المللي2- اصلاح ساختار سازماني 3- قانون سازمانهاي مردم نهاد ايران به شكل اعلام شده جلسات قبلي ادامه يافت و تيمي داوطلب در انتها نشست تخصصي و كارگاه بررسي قانون سازمانهاي مردم نهاد متشكل از آقايان: عليرضا صادقي- احسان عزت پور- خانمها:1- اكرم موقري 2- شيخ مومني تشكيل جلسه داد و نظرات اصلاحي و پيشنهادي ارائه شده جمع حاضر در نشست تخصصي در خصوص قانون سازمانهاي مردم نهاد را جمع بندي نموده و خانم اكرم موقري ماموريت ارائه آن را در جلسه اختتاميه را بر عهده گرفتند .


همچنين با توجه به ضرورت اطلاعرساني نقطه نظرات سازمانهاي مردم نهاد فعال در بيانيه جداگانه در اين خصوص آماده و جهت امضاء و انتشار اطلاعرساني گرديد.


اختتاميه:

پس از اينكه بالاخره با تاخيرهاي تيم اجرائي برگزار كننده دو گروه از حاضرين ناهار را با اختلاف زمان چند ساعته ميل نمودند و در فرصت تاخير در توزيع ناهار توسط جمعي از فعالان همايش بيانيه پاياني همايش هشتم سازمانهاي مردم نهاد ايران توسط آقاي محرم يوسفي سادات تنظيم شد و توسط تسهلگيران سه نشست تخصصي گزارش  هاي نمايندگان جهت ارائه آماده گرديد.


نكته حائز اهميت:

 اما در اختتاميه باز هم بنرهاي حاضر در افتتاحيه نصب شده را ديدييم و نام هاي مسئولي كه سالن مزين را نموده بود! و خبري از حضور آنها نبود برخي از دوستان برگزار كننده عدم كنسل شدن همايش و تلاشهايي را كه باعث برگزاري مراسم شده بود را به فال نيك مي گرفتند و از بيماري كمر درد رياست مجلس و تلاش براي حضور ايشان تا آخرين لحظات خبر مي دادند و در صحبتهائي عده اي  بر تلاش وزارت كشور در خصوص لغو و كنسل نمودن اين همايش تا آخرين لحظات سخن مي گفتند.

اما برنامه هاي اختتاميه  هشتمين همايش سازمانهاي مردم نهاد ايران – عصر 17 شهريورماه 90 ساري – استان مازندران:


- ارائه گزارش نشست تخصصي محور تجهيز منابع/ توسط گزارشگر نشست مربوطه
- ارائه گزارش نشست تخصصي محور برنامه ريزي و ارتقاي ساختار/ توسط گزارشگر نشست مربوطه
- ارائه گزارش نشست تخصصي بررسي قانون سازمانهاي مردم نهاد / توسط گزارشگر نشست مربوطه
- قرائت بيانيه پاياني همايش هشتم توسط آقاي محرم يوسفي سادات
- تقدير از حاميان همايش و قانون سمن ها در مجلس
- تشكر و قدرداني پايان همايش


برنامه علي رغم ساعت اعلام شده 17:30 در پايان با 2 ساعت تاخير و استرس و معجزه رسيدن به قطار 20:15 ساري – تهران براي من با همه نكات مثبت و حتي حاشيه اي خاطره انگيز پايان يافت.

پايان –  عليرضا صادقی

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا